Programma
Films, boeken & handige links

Iran 15 daagse groepsrondreis

Programma

Dag 01    Amsterdam - Teheran
Dag 02    Teheran
Dag 03    Teheran - Shiraz
Dag 04    Shiraz
Dag 05    Shiraz - Persepolis - Naqsh-e Rostam - Shiraz
Dag 06    Shiraz - Neyriz - Kerman
Dag 07    Kerman - Mahan - Bam - Kerman
Dag 08    Kerman - Yazd
Dag 09    Yazd
Dag 10    Yazd - Naïn - Isfahan
Dag 11    Isfahan
Dag 12    Isfahan
Dag 13    Isfahan - Kashan
Dag 14    Kashan - Qom - Teheran
Dag 15    Teheran - Amsterdam

(Klik op afbeelding voor 'n vergroting)

Excursie naar Persepolis en Naqsh-e Rostam
• Lemen citadel van Bam
• 2 volle dagen Isfahan
• Stadswandeling in lemen binnenstad van Yazd
• Paleistuinen van Eram, Bagh-e Fin en Golestan

• Religieuze stadshart van Qom
• Reizen met een kleine groep
• Nederlandse reisbegeleiding
• Engelssprekende gids tijdens de gehele rondreis

• Deskundig reisadvies
• Persoonlijke benadering
• Uitstekende voorbereiding

Het oude Perzië en het moderne Iran, beide spraakmakend in hun eigen tijd. De Pers oftewel de Iraniër is echter door de eeuwen heen steeds hetzelfde gebleven; gastvrij, vriendelijk, vrolijk en trots op al het moois dat zijn land heeft voortgebracht. Tal van kunstschatten komen voorbij in onze rondreis door dit fascinerende gebied; het mondaine Teheran, het dichterlijke Shiraz, de eeuwenoude schoonheid van Persepolis, het droge woestijnleven in Yazd, en natuurlijk het sprookjesachtige Isfahan.  Ervaar het allemaal zelf op deze mooie gevarieerde reis.

Dag 1    Amsterdam - Teheran
Met Iran Air vliegen we rechtstreeks naar Teheran. Met deze luchtvaartmaatschappij komen we meteen in de goede reisstemmming en maken we aan boord al nieuwe vrienden. In de loop van de avond landen we op Khomeini Airport: Welkom in het oude Perzië, het moderne Iran.

Dag 2    Teheran
Onder leiding van onze lokale gids bezoeken we een aantal culturele erfstukken van de stad zoals het Golestan museum ofwel de 'Rozentuin'. Dit is de paradijstuin van de populaire Nasr Al Din Shah. Na de lunch in de bazaar  vergapen we ons aan de kroonjuwelen van de vele dynastieën die Perzië rijk is.
Lees meer over bezienswaardigheden in Teheran.

Dag 3    Teheran - Shiraz
In de ochtend bezoeken we het Nationaal Museum met zijn uitgebreide archeologische en cultuurhistorische collectie. In het  nabijgelegen keramiekmuseum bekijken we fraai Perzisch glas en keramiek. In de loop van de middag  rijden we v
ia de  kolossale 'Vrijheidstoren'  naar luchthaven Mehrabad voor de vlucht die ons naar het zuidelijk gelegen Shiraz zal vliegen.

Dag 4    Shiraz

We blijven drie nachten in Shiraz, de stad van rozen, poëzie en nachtegalen. Tijdens onze stadstour zullen we zien dat het deze titel eer aandoet. We bezoeken onder meer de botanische paleistuin Eram Garden en ervaren de poëtische kant van de Iraniërs bij het schitterende graf van de dichter Hafez. In de oude binnenstad van Shiraz bekijken we een van de mooiste moskeeën uit de Safavidentijd en lopen we gezamenlijk via de kleurrijke bazaar naar Shiraz’s mooiste theehuis: Sharzade.
In de middag ben je vrij. Maak een keuze uit de talrijke bezienswaardigheden die deze aangename stad rijk is. Lees meer over bezienswaardigheden in Shiraz.

Dag 5    Persepolis

We trekken de hele dag uit voor een uitstapje naar Persepolis, de indrukwekkende ruïne van bouwwerken waar koning Darius I in 500 voor Chr. al mee begon.  Persepolis werd gebouwd om 'Nowrouz', het Perzische Nieuwjaar, te vieren. Volkeren uit de wijde omtrek bezochten deze plaats en brachten geschenken mee voor de zittende vorsten. Dit is nog steeds goed te zien in de talrijke schitterende reliëfs die de ruïnestad telt. Na de lunch bezoeken we  de imposante, uit rotsen gehouwen koningsgraven van Naqsh-e Rostam.

Dag 6
Shiraz - Neyriz - Kerman
Vandaag reizen we naar Kerman in het oosten van het land. Een lange, maar mooie reis door het ruige berglandschap. In Neyriz bezoeken we een van de oudste moskeeën en picknicken we op een mooie locatie.

Dag 7
Excursie naar Mahan en Bam
Vanuit Kerman rijden we naar het kleine stadje Mahan waar we het authentieke mausoleum en de indrukwekkende gebedsruimte  van de soefi Shah Nematollah-e Vali bekijken. Vanaf de minaretten heb je een prachtig uitzicht op de omgeving. Vervolgens rijden we door naar de lemen stad Bam. We herinneren ons Bam nog van de aardbeving in 2003 waarbij ruim 23.000 mensen omkwamen en de lemen stad voor een groot deel werd vernietigd. De afgelopen jaren is hard gewerkt om de oude stad te laten herleven en de citadel te herstellen. De restauraties zijn nog niet geheel afgerond, maar de stad is weer te bezoeken.
In plaats van Bam en Mahan is het ook mogelijk vandaag op eigen gelegenheid Kerman te ontdekken. De  authentieke bazaar met zijn fraai gedecoreerde theehuis is een lust voor het oog. Terwijl je aan een waterpijpje lurkt spelen de aanwezige muzikanten graag een Iraans muziekstuk voor je.

Dag 8 Kerman - Yazd

Vandaag rijden we door de eindeloze pistachegaarden van Rafsanjan. We picknicken op een aangename plek en bezoeken de 'torens der stilte', de plaats waar de zoroasters afscheid namen van hun overledenen. Lees meer over het zoroastrisme.
In de loop van de middag komen we aan in ons hotel in Yazd.

Dag 9    Yazd
Deze aangename woestijnstad is om meerdere redenen bijzonder. Tot de 7e eeuw was het zoroastrisme de staatsreligie van het oude Perzië en Yazd was een van de religieuze bolwerken. We zien de tempel waar het 'eeuwige vuur' naar verluid al 1500 jaar brandt.
Ondanks het droge en dorre woestijnklimaat heeft men in Yazd door de eeuwen heen kunnen overleven door slimme koel- en watersystemen. De talrijke 'windtorens' en de eeuwenoude qanats, sommige zijn 3000 jaar oud, zijn ook nu nog te bekijken. Tijdens onze ochtendwandeling door het oude lemen centrum van de stad zullen we er heel wat tegenkomen!
Met de liefhebbers gaan we naar de sportschool om een training van de Iraanse krachtsport 'zurganeh' bij te wonen. Ongetwijfeld een unieke ervaring.

Dag 10   Yazd - Naïn -  Isfahan

In het stadje Naïn bekijken we een van de oudste moskeeën in Iran; de Vrijdagmoskee uit de 10e eeuw. Voor de lunch zoeken we een aangename picknickplaats of we eten in het staatsrestaurant van Naïn. Aan het eind van de middag komen we aan in Isfahan; voor velen een hoogtepunt van de reis.

Dag 11    Isfahan
Vandaag en morgen hebben we alle tijd om de kunstschatten van Isfahan uitgebreid te bekijken. Zowel op dag 11 als op dag 12 bieden we voor de liefhebbers een ochtendprogramma aan waar we een aantal highlights gezamenlijk gaan bekijken.
Op de eerste ochtend bezoeken we uiteraard het majestueuze plein van Sjah Abbas. We bezoeken zijn Ali Qapu paleis, de immense Imam moskee en de Lotfollah moskee die hij voor zijn vrouwelijke familieleden liet bouwen.
De middag is vrij te besteden. Lees meer over bezienswaardigheden in Isfahan.

Dag 12   Isfahan
Ook deze ochtend wordt er voor de liefhebbers een gezamenlijk programma aangeboden onder leiding van onze lokale gids. We bezoeken de Armeense wijk met de 17e eeuwse Vank kathedraal die rijkelijk is versierd met christelijke muurschilderingen. Ook bekijken we de oudste moskee van Isfahan, de kolossale 'Jameh mosque'. Onderweg passeren we een  aantal van de historische  bruggen die Isfahan rijk is.
De middag is wederom vrij te besteden.

Voor de liefhebbers van miniatuurschilderkunst bestaat de mogelijkheid deel te nemen aan een workshop van Iran's meester miniatuurschilder Hossein Fallahi.

Dag 13    Isfahan – Kashan
In de ochtend rijden we naar Kashan en hebben we de tijd om onze ervaringen van de afgelopen dagen te laten bezinken. Rond de middag komen we aan bij de lemen stadswallen van Kashan. We wandelen naar Khan Tabatabiyeh, een historisch koopmanshuis uit de 19e eeuw. Nadat we zijn ingecheckt in ons hotel wandelen we naar de Bagh-e Fin, de koninklijke tuinen met hun kabbelende fonteinen, mooie planten, gedecoreerde plafonds en blauwbetegelde badhuis.

Dag 14    Kashan - Qom - Teheran
Vanuit Kashan rijden we naar de heilige stad Qom. Heilig omdat dit het theologische centrum van het land is en de plaats waar  Khomeini  zetelde. Maar ook vanwege het mausoleum van Fatima Masumeh, de zuster van de vierde Imam. We mogen dit heiligdom uiteraard alleen betreden als we decent gekleed zijn.
Vlak voor Teheran bekijken we het laatste mausoleum van de reis; het moderne heiligdom van Ayatollah Khomeini.
Daarna rijden we terug naar het centrum van Teheran voor de laatste (korte) overnachting. Ook bestaat de mogelijkheid, tegen een meerprijs, zeer comfortabel te overnachten in een hotel naast de luchthaven.

Dag 15    Teheran -  Amsterdam
In de vroege ochtend pakken we onze koffers vol mooie reiservaringen in en vliegen we terug naar Amsterdam.

Saffraan Reizen organiseert ook:
- Perzië, reis naar het hart van Iran, 15 daagse groepsrondreis
Iran Noord én Zuid, cultuur én natuur, 15 daagse groepsrondreis
- een 15 daagse privérondreis naar Iran
een 15 daagse Perzië privérondreis naar het klassieke Iran
- een 15 daagse privérondreis naar het noorden van Iran
- Rondje Iran, een 11 daagse privérondreis naar Iran
- Iran per trein, een 12 daagse privérondreis naar Iran
En natuurlijk kunnen we ook een reis speciaal voor jou samenstellen!